hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > هرمزگان| زندگی در جوار فقر

هرمزگان| زندگی در جوار فقر

علی زارعی/رویداد امروز

در حالی هرمزگان به‌عنوان قطب اقتصاد کشور محسوب می‌شود که حاشیه‌نشینان و روستاییان چندان سهمی از این اقتصاد ندارند. جوانان هرمزگانی و حتی خانواده‌های شاهد و ایثارگر چندان سهمی در صنایع استان ندارند؛ حتی این صنایع نقشی در توسعه، عمران و آبادانی استان ندارند و دستگاه‌های اجرایی نیز از محلات حاشیه‌ای و روستاها غفلت ورزیده‌اند و به همین دلیل چتر محرومیت همچنان بر سر این مناطق گسترده است و خورشید خدمات‌رسانی چندان بر این مناطق نتابیده است.

 متأسفانه صنایع استان چندان اثرات ثمربخشی در ادوار مختلف برای استان نداشته‌اند و منافعشان در جیب پایتخت و تعدادی از مدیران و افراد خاص می‌رود و حتی در بخش استخدام و اشتغال بومیان استان چندان سهمی ندارند و حتی فصل چهارم قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در تخصیص سهم ۲۵ درصدی از اشتغال به خانواده معظم شاهد و ایثارگر اجرانشده است و این قشر هم از این موضوع گلایه‌مندند.

آلودگی، گرانی مسکن، ترافیک و... ازجمله ارمغان‌های صنایع استان برای مردمان این دیار است و این صنایع اثرگذاری مثبتی چندانی را برای هرمزگانی‌ها ندارند.

ترس از آوار شدن خانه‌ها

ساکنان محله شهناز می‌گویند: محله‌ایت ا... غفاری (شهناز) بندرعباس یکی از بافت‌های فرسوده اصلی شهر بندرعباس است که در دو دهه اخیر نوسازی در این محله درواقع قفل‌شده که یکی از دلایل اصلی آن محرومیت و فقر بسیاری از خانواده‌های ساکن در محله است و از آن‌طرف بیشتر املاک فرسوده محله فاقد سند هستند و از دریافت تسهیلات نوسازی نیز محروم شده‌اند. از طرفی دیگر در چند سال اخیر هم شورای شهر مصوبه‌ای را برای اخذ سند در این محله داشت که نسبت به سایر محلات شهر هزینه‌ها گران‌تر است. در این محله بایستی هزینه‌ها به‌حساب شهرداری و در سایر محلات به‌حساب راه و شهرسازی واریز شود که این هزینه‌های سرسام‌آور باعث شده است ساکنان این محله نتوانند برای املاکشان سند بگیرند. این وضعیت باعث شده است که بسیاری از سقف و دیوار خانه‌ها در این محله در حال ریزش باشند که در بارندگی‌های اخیر و فرودین ماه سال جاری تعداد زیادی از خانه‌ها دچار خسارت شدند و با وضعیت فعلی احتمال ریزش سقف‌ها و دیوار سایر خانه‌های فرسوده نیز دور از انتظار نیست.

خانمی که در ضلع شمال شرقی محله و پشت بانک ملت در یک اتاق 12 متری موروثی با پسر 9 ساله‌اش زندگی می‌کند و هیچ درآمدی نیز ندارد، شب‌ها با ترس‌ولرز در زیر سقفی می‌خوابد که چندل‌هایش را موریانه خورده‌اند واب سقف هم موریانه‌ها بر کف اتاق می‌ریزند و توانایی تعمیر و بازسازی ندارد و از مسئولان و خیرین می‌خواهد تا خانه‌اش را بازسازی کنند تا در زیر آوار این خانه فرسوده جانشان را از دست ندهند.

خانمی دیگر هم که در ابتدای کوچه غفار 16 زندگی می‌کند و هر موقع ابری را در آسمان می‌بیند، دلهره دارد و با هر بارشی، آب باران از سقف و دیوار خانه‌اش وارد اتاق می‌شود و وسایلش را بطورکامل خیس می‌کند، هم می‌گوید: این خانه اجاره‌ای است و صاحب‌خانه هم آن را تعمیر نمی‌کند و خودمان هم‌توان مالی برای رفتن به خانه‌ای دیگر نداریم. بیشتر خانه‌های این محله نیز این‌گونه اند و در حال تخریب شدن هستند و بیشتر ساکنان به دلیل فقر شدید مالی، حتی توانایی بازسازی خانه‌هایشان را هم ندارند. از مسئولان می‌خواهیم اقدامی‌کنند تا خانه‌ها بر سر ساکنان خراب نشده است و تاکسی کشته نشده، تدبیری بیندیشند.

در انتظار حضور استاندار، فرماندار و شهردار

یکی از ساکنان محله چاهستانی ها هم محوطه بزرگ کنار خیابانی که بخشی از آن آسفالت شده و حدود بیش از هزارمتری را نشانم می‌دهد که فاضلاب در آن جمع شده است و می‌گوید از بوی تعفن و پشه‌ها و موش و سگ‌هایی که در آن می‌روند، آسایش نداریم و بیش از یک سال این وضعیت راداریم. قرار است چند خیابان در محله احداث شود که هنوز هیچ‌کدام تکمیل‌نشده‌اند و به همین دلیل در چند نقطه محله، نخاله و فاضلاب است و کوچه‌های آسفالت شده را هم حفاری کرده بند و هیچ نهادی هم خود را پاسخگو نمی‌داند. از استاندار، فرماندار و شهردار و مدیرکل راه و شهرسازی و... می‌خواهیم که بازدیدی را از این محله داشته باشند و به مردم پاسخ دهند کی بلوار 24 متری تکمیل و به شهرک امام رضا (ع) متصل می‌شود و چه زمانی بلوارهای 16 متری و 20 متری که وعده داده بودند، احداث می‌شود؟ مردم منتظر تحقق این وعده‌ها هستند.

هتل‌های محله‌ای

برخی از ساکنان محلات حاشیه‌ای بندرعباس از خانه‌هایی می‌گویند که مانند هتل و مسافرخانه هستند و در یک حیاط چندین اتاق احداث و اتاق اجاره داده‌شده‌اند و بیشتر کسانی در این اتاق‌ها زندگی می‌کنند که توان مالی ندارند و برخی هم در این اتاق‌ها به‌صورت مجردی زندگی می‌کنند که برخی خلاف هم می‌کنند. در برخی خانه‌ها به‌صورت تیمی در حوزه فحشا، مواد مخدر و مشروبات الکلی هم اقداماتی می‌شود و به دلیل اینکه کوچه‌های تنگ و تاریک این‌گونه محلات امکان گشت زنی پلیس را سلب کرده است. آن‌ها نیز از این موقعیت حداکثر سوءاستفاده را دارند و نیاز است در گام نخست به موضوع بازگشایی معابر در این مناطق توجه بیشتری شود و از آن‌طرف باید موادفروشان و مشروب‌فروشان و... زیر ذره‌بین پلیس و... باشند تا مردم امنیت داشته باشند. وضعیت به‌گونه‌ای است که معتادان در کوچه‌ها و در ملاء عام اقدام به مصرف می‌کنند که بر کودکان و نوجوانان اثرگذار است. در محله شهناز چند مرتبه درخواست راه‌اندازی ایستگاه و کانکس پلیس داشتیم که عملی نشد. از طرفی اگر ساکنان به فعالیت موادفروشان و معتادان و... در این‌گونه محلات اعتراض کنند، شب وارد خانه فرد معترض می‌شوند و اموالشان را به سرقت می‌برند و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و تهدید می‌کنند و... . از مسئولان می‌خواهیم که امنیت را در چنین مناطقی با دستگیری و برخورد قانونی با این افراد و اراذل‌واوباش داشته باشند. البته با روند جدید دستگاه قضایی امیدواریم برخورد با فساد در محلات حاشیه‌ای نیز افزایش یابد.


بلاتکلیفی حریم 60 متری دریا

ساکنان محله خواجه عطاء بندرعباس هم که برخی از آن‌ها چندین نسل و شاید حدود یک قرن در این منطقه زندگی می‌کنند و خانه‌های قدیمی و فرسوده‌شان هنوز سند ندارند و نتوانسته‌اند در یک دهه اخیر با استفاده از تسهیلات نوسازی نسبت به بازسازی املاکشان اقدام نمایند هم از این وضعیت گلایه‌مندند و می‌گویند: به بهانه حریم 60 متری دریا به خانه‌هایشان که حتی فاصله زیادی تا دریادارند، سند نمی‌دهند و از آن‌طرف بسیاری از ادارات و سازمان‌ها ازجمله خود استانداری از خانه‌های ساکنان به دریا نزدیک‌تر ساخته بند و مشخص نیست چرا این تبعیض‌ها وجود دارد که مردم این منطقه بایستی همیشه در سختی و محرومیت زندگی کنند و از بسیاری از حقوقشان هم محروم باشند؟ از مسئولان قضایی می‌خواهیم که این مشکل ساحل‌نشینان را برطرف کنند.

محلاتی که از کمترین امکانات محرومند

شریفی‌نیا که به دلیل موقعیت شغلی خود مدت سه سال است ساکن بندرعباس است هم می‌گوید: تا قبل از اینکه به بندرعباس بیام، فکر نمی‌کردم با توجه به موقعیت اقتصادی این شهر، محلاتی داشته باشد که این‌قدر در فقر و محرومیت بسر ببرند و از کمترین امکانات محروم باشند. واقعا جای تأسف دارد که محلات بندرعباس این‌گونه باشند. اتفاقا چند نفر از دوستانم از همین محلات هستند و چند مرتبه به این محلات رفتم که باورم نمی‌شد این محلات در بندرعباس باشد و به دوستانم می‌گفتم روستاهای استان‌های دیگر از محلات بندرعباس زیباتر و آبادتر هستند.

برخی از ساکنان مناطق حاشیه‌ای و روستایی نیز از وضعیت نامناسب مدارس در مناطق حاشیه‌ای و نبود امکانات و تجهیزات و فرسودگی بیشتر این مدارس هم گلایه دارند و می‌گویند حقمان نیست در استانی که این‌همه درآمد دارد، حتی مدرسه متناسب برای تحصیل نداشته باشیم و از آن‌طرف به هر بهانه‌ای از والدین درخواست وجه نقد می‌کنند. برخی‌ها هم به دلیل مشکلات مالی و هزینه بالای تحصیل مجبور به ترک تحصیل شده‌اند.

برخورد با تهدیدکنندگان

فرماندار بندرعباس در خصوص برنامه‌اش برای رفع مشکلات و چالش‌های محلات حاشیه‌ای می‌گوید: در حال حاضر دفاتری را محلات آیت ا... غفاری و اسلام‌آباد بندرعباس دایر کرده و هفته‌ای دو بار در این محلات جلسه برگزار می‌کنیم تا مشکلات ساکنان برطرف شود.عزیزا... کناری می‌افزاید: مشکلات و معضلات این محلات و خواسته‌های ساکنان را مدنظر خواهیم داشت و از تمام ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات این مناطق استفاده‌شده و تا حصول نتیجه، پیگیری‌های لازم صورت خواهد گرفت.کناری خاطرنشان می‌کند: البته برای سایر مناطق حاشیه‌ای نیز برنامه‌ریزی می‌شود تا مشکلات بررسی و برای رفع آن‌ها اقدام خواهد شد.او در زمینه تهدیداتی که برخی خلاف‌کاران و موادفروشان و... در برخی از این محلات نسبت به معتمدین و... پس از بیان مشکلات و معضلات داشته بند هم با هشدار با این افراد می‌گوید: با جدیت و شدت با این‌گونه افراد برخوردهای لازم قانونی صورت می‌گیرد و هیچ‌گونه اغماضی در این بخش صورت نمی‌گیرد و این موضوع را پیگیری خواهم کرد.فرماندار بندرعباس ادامه می‌دهد: اجازه ایجاد ناامنی را به هیچ‌کس در محلات حاشیه‌ای نمی‌دهیم و برخورد می‌کنیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد